Kaupo Kalda testib – kas uus droon DJI Mavic 3 on tõesti eriline?

DJI Mavic iga droonimudel on alati tekitanud elevust. Esimene oli innovaatiline kokkuvolditav droon. Järgmisena tuli 1-tollise sensoriga Hasselbladi kaameraga ja nüüd üle kolmeaastase pika ootamise DJI Mavic 3. Kas kolmas mudel on samuti eriline?

Spoiler alert: on. See on praktiliselt kõigis nüanssides järjekordne pikk samm edasi ja esimest korda tabasin end mõttelt – see on nüüd lõpuks peegelkaamera klassi kvaliteet. 

DJI Mavic 3

Fly More Combo

Kaamera ja sensor

Kõige kõigem fotograafile – uus 4/3 sensor on eelmisest 1-tollisest pindalalt ligi 2 korda suurem. Pea uskumatu, et nii suur sensor nii pisikese drooni külge suudeti panna. Selle kvaliteet on võrreldav peegelkaamerate omaga. 

Megapikslite arv on endiselt 20, seega üks piksel on füüsiliselt pea kaks korda suurem ning neelab selle võrra rohkem valgust, andes tuntava parenduse valgusdünaamikas, eriti ööpiltidel. Erinevalt eelmisest mudelist on pildifaili külgede suhe 4:3 (oli 3:2).

 

Stenbocki maja jõulurüüs

Samuti tähendab suurem sensor märksa vähemat müraprobleemi pildikvaliteedis, eriti pimedas – pildid ja videod on tunduvalt puhtamad, märksa klaarima detailiga. Eriti drastiliselt on vahe näha öövideotes. Kuna ööpildid on mu lemmikteemasid, siis see kõik on üks kõvemaid argumente mulle isiklikult. Juhuu, win! 

Põnev tundub ka ülilainurk lisalääts, mida saab osta lisavarustusena. Seda ma veel proovida pole saanud, aga peaks tegema väga terava klaasiga 24mm objektiivist 15,5mm. See on tuntav vahe ja võib osutuda ülikasulikuks kitsastes oludes. Kui selge ja klaar see lisaklaas on, selgub praktikas hiljem.

Videosalvestuse parameetriteks on kuni 5.1K ja 200 Mbps, mida on 2x enam kui eelmisel mudelil ja tagab väga detailse videokvaliteedi. Kallimas DJI Mavic 3 Cine Premium Combo mudelis on lisaks sees 1 TB SSD kõvaketas ning Apple Prores salvestusvõimekus, mis on nõudliku videomaailma standard. Muidugi peab siis arvestama, et 1 minut videot teeb ca 10 Gb.

Nüüd üks päris omapärane nüanss – Hasselbladi kaamera peal istub teine veel – telekaamera, millel on 12 mpx poole tolline sensor. Ava on kahjuks vaid fikseeritud f4.4. Kui peakaamera objektiiv on (täiskaadri ekvivalendi mõõdus) 24mm lainurk, siis teine kaamera on maagiline 162mm. DJI on selle kaamera kasutamisele pannud ka nime – explore mode

Keegi ei ole päris aru saanud, milleks see hea on, sest selline suurendus on droonimaailmas tohutu. Teise kaamera 7x suurendus on peaaegu terav ja klaar, ülejäänud vahemikud on digitaalne suum (kuni 28x) ja vaid vaatlemiseks sobivad. 

Iseenesest rakendusalasid oleks küll – militaar, politsei, turva, seire, objektide inspekteerimine, looma- ja linnuriigi eemalt häirimata pildistamine, jahimehed, kadunud inimeste otsimine jne. Kas see aga selle konkreetse drooni eesmärgiks on, sest on ju fotograafidele ja videograafidele suunatud, kus loeb eelkõige pildikvaliteet. Tõeliselt hämmastav on aga see, et ka suurtel suurendustel on videopilt väga stabiilne ega värise. Uskumatu tehnoloogia!

Ma ise unistasin salaja 50-90mm vahemikus teleobjektiivist, mida kasutasin suurel Inspire 2 droonil meeleldi ja mis annaks meeletult palju juurde fotograafias ja videos. 

Uisupark vanalinnas

Akud ja laadimine

Aku kestvus tõusis oma poole võrra ja see on väga tuntav. Sõltuvalt tingimustest sai eelmise mudeliga reaalselt lennata ühe akuga ca 20 min, M3 aga pakub (reaalset) suurusjärku 30-35 min (paberite järgi 46 min pole saavutatav). See on päris suur vahe ja minu puhul enamikel juhtudel tähendab, et saan ühe lihtsama fotosessiooni teha ühe akuga.

Eriti oluline on see just siis, kui on õhtune sinine tund ja kasutatavat pildivalgust ongi kokku ca pool tundi, enne kui läheb kottpimedaks. Nüüd katan selle ühe akuga ära, ei pea vahepeal ülinappe minuteid kulutama tagasitulekuks, maandumiseks, akuvahetuseks, stardiks, tagasilennuks. Super, aitäh DJI!

Akut saab nüüd laadida kasvõi otse droonis Type-C kaabliga. Kaasas on ka toalaadija, lisadena hub kolmele akule ja autolaadija pistik, kuhu saab hubi otsa panna. Type-C kasutuselevõtt kõigis laadijates on väga hea universaalne, sest kui on 2-3 hubi, siis saab neid tuppa-autosse vaheldumisi tuua ja kiirel laadimisperioodil mitut akut paralleelselt laadida. Toas ikka leiad mõne läpaka Type-C laadija kuhu teine hub pista.

Kalaranna arendus

Puldid ja tarkvara

Mavic 3-ga kaasa tuleb samasugune pult nagu Dji Air 2S droonil ja sinna külge istutad ekraaniks oma nutitelefoni. Uudsena on võimalik juurde osta Smart Controlleri uue mudeli, mis on nüüd uuemal O3 tehnoloogial ja võimaldab ca 50% paremat levi, paremat reaalajas pildiedastust. Oluline polegi seejuures paranenud levi kilomeetrites, kuna niikuinii eriti kaugele endast ei tohi lennata, vaid signaali tugevuses, et see naljalt hakkima ei kukuks. Samuti on uus Smart Controller märksa kiirem, käivitudes peaaegu koheselt. Taas profile oluline detail.

Uus Smart Controller on üsna kallis lisavarustus, Cine mudeliga tuleb see aga kaasa. Eks see väljendub ka Cine hinnas. Mina olen eelmise Smart Controlleri fänn juba mitu aastat.

Erinevalt Mavic 2 mudelist kasutab M3 teist äppi Dji Fly, mis on kõigile uuematele droonimudelitele arendatud uue põlvkonna äpp. See on kohati veel piiratud ja osa funktsioone, eriti automaatikad, tulevad 2022 jaanuaris. 

Firmware poolelt – palju funktsionaalsusi on veel puudu, eriti automaatikad ja neid on Dji lubanud jaanuarisse. Kohati on ühtteist veel natuke toores, aga küll see ajas kiirelt paraneb.

Perfektne kaos

Turvalisus ja muu

Mavic 3 on esimene DJI droon, millel on reaalselt 360 põrkesensorid. Kõigis suundades, ees, taga, küljedel, üleval ja all. Seega peaks sellega olema oluliselt raskem kuhugi otsa lennata. Eelmisel mudelil oli see kõik veel poolik, näiteks küljesensorid töötasid vaid automaatrezhiimil. Samuti on sensorid tundlikumad, tuvastades takistused kaugemalt. Peab küll arvestama, et öösel need sensorid ei tööta, samuti sport reziimis.

Mavic 3 kaalub 895g ja Cine mudel 899g. See on oluline, et lähitulevikus loodetavasti saada Euroopa C1 sertifikaat (mis eeldab kaalu alla 900g), mis sellele droonile tulevikus üldse lennuloa võimaldab. Kas ka loodetavasti Mavic 3 selle sertifikaadi ka saab (retrofit), keegi veel ei tea.

Tallinna jõuluturg

Kokkuvõtteks

Olen tänaseks teinud selle lennumasinaga hulga pilte kodulehele ja ka esimesed tellimused, mis on saanud väga positiivse tagasiside. Olen seni väga rahul ja ütlen seda siiralt, profina. 

Mavic 3 on tipptasemel droon foto- ja videograafidele ning mõeldud väga nõudlikule tavakasutajale või profile. Sealt ülespoole on vaid suured rasked nn stuudiodroonid, mis kannavad juba suuri kaameraid (Inspire 2, Matrice jt) ja pigem on nendega näiteks linnaruumis keeruline, liig lärmakas ja ohtlikum lennata. Järgmine mudel allapoole on 1-tollise sensoriga ja ka väga hea droon DJI Air 2S

Mavic 3 on saadaval kolme paketina: 

  1. Põhikomplekt, kus on droon, tavapult ja üks aku koos toalaadijaga.
  2. Fly more combo, kus on kokku 3 akut, laadimishub, autolaadija ja lisaks eelnevale ka päris lahe kott.
  3. Cine, kus kõigele eelnevale lisaks ND filtrid, uus sisseehitatud ekraaniga pult (RC Pro) ja Apple Prores videolitsents koos 1 TB SSD mäluga.

Mõistlik on osta pakett 2 mitme akuga, mida niikuinii vajad. Kui on kindlasti vaja Prores videosalvestust, siis kolmas pakett on neile. Pead arvestama siis muidugi tunduvalt kõrgema hinnalipikuga. Samas kui Prores on juba vajalik, siis tõenäoliselt on ka äri vastav, mis ära tasub.

Ma olen Mavic 3 tõttu taas väga inspireeritud loomingule ja ei jõua meie hallis kliimas neid ilusaid pildivalguseid ära oodata. Tahan osa pilte uuesti ja kvaliteetsemalt üle pildistada, rääkimata uutest ideedest. 

Soovin kõigile palju ägedaid võtteid ja turvalist lendu!

https://www.kaupokalda.com/