Drooninduse algpäevil nokitseti ja prooviti leida lahendusi, kuidas suured filmi- ja peegelkaamerad taeva alla tõsta (muidugi ma ei välista siinkohal, et seda praegu ei tehtaks). See aga nõudis suuremõõtmelisi ja raskeid droone ning üldjuhul kippusid nende lennuajad raskuse tõttu lühikeseks jääma. Lahendusi otsides ja leides hakati edasi mõtlema, kuidas seda kõike kompaktsemaks saada. See viis järjest ajapikku kaameramehhanisme „kokkusurumiseni“ ning väiksematesse keredesse istutamiseni. Peale kaamera mõõtmete vähendamist hakati aga keskenduma droonide kompaktsemaks tegemisele, sest pisemal kaameral võiks ju küljes olla ka lihtsasti kokku-lahti käiv ja väiksemõõtmelisem droon. Selle tulemusel sündiski DJI Mavic-seeria, mis sai 30. oktoobril lisa.
Nimelt lasi DJI välja uue õhusõiduki nimega Mavic Mini, mis on siiani kõige kergem ja taskukohasem (nii hinnalt kui suuruselt) droon, mis DJI kunagi teinud on (väljaarvatud siis Tello, mida tegelikult toodab samuti DJI aga disain ja tehnoloogia kuulub Ryze Tech-ile).
Aga milleks Mavic Mini? Mavic 2 või Mavic Air on samuti kokkuklapitav ja saab kotti või kuhu iganes „visata“.
Tegelikult on peamine põhjus väga lihtne: droonindus on ülemaailmselt levinud ja popp ning see toob kaasa reeglid ja regulatsioonid, mis ajapikku karmistuvad. Regulatsioonid on riigiti hetkel küll erinevad, kuid alates aastast 2020 proovitakse Euroopa Liidu droonilennureegleid ühtsustada. Lihtsalt öeldes on praegusel ajahetkel juba palju riike, kus tuleb kõik õhusõidukid, mis kaaluvad üle 250g, registreerida ning sooritada vastav piloodieksam. Ehk siis – kui sa sooviksid näiteks minna oma 907g kaaluva Mavic 2 Pro’ga Kanadasse, siis pead sa oma drooni registreerima ja taotlema droonipiloodi sertifikaadi (ning muidugi selle eest ka veidikene maksma olenevalt riigist, mõnes võib loa maksumus ulatuda mitmesaja euroni). Siinkohal tulebki mängu Mavic Mini kõige suurem eelis, milleks on tema kaal – 249g. Seesugune kaalunumber liigitab Mavic Mini „mänguasja“ alla, kuid vaatame siis, kas tegemist on siis ka reaalselt mänguasjaga või on tal ikkagi suurem kasutegur ka.
Mis seal karbis siis on?
Enne, kui karpidesse sukeldume, teeme selgeks, et Mavic Mini on saadaval kahes variandis – Mavic Mini (399€) ja Mavic Mini Fly More Combo (499€). Meie avasime nendest viimase ning kuna oma silm on kuningas, siis allolevast videost on kõige paremini näha, mis seal karbis oli:
Meie leidsime sealt karbist:
-1x Mavic Mini droon
-1x juhtpult
-3x Intelligentne aku
-3x Propellerid (paar)
-2x Micro-USB kaabel
-1x Gimbalikaitse
-1x Juhtpuldi kaabel (Micro-USB)
-1x Juhtpuldi kaabel (Type-C)
-1x Juhtpuldi kaabel (Lightning)
-1x Varu juhtkangid (paar)
-18x Varukruvi (propellerite kinnitamiseks)
-1x Kruvikeeraja
-1x 360° propellerikaitse
-1x Kahesuunaline laadimisdokk
-1x 18W USB laadija
-1x Kandekott
-1x Silikageeli kott (noh, et karbi sisu hoida kuivana, söömiseks see ei kõlba 🙂 )
Lahkame siis tähtsamad komponendid ka veidi üksikasjalikumalt (drooni jätame muidugi viimaseks)
Kuidas juhtpuldiga lood on?
Juhtpult on välimuselt ja kujult suhteliselt sarnane Mavic Air’i ja Spark’i juhtpuldiga.
Suurimad muutused on:
-Parempoolse pildistusnupu all ei ole ei rullikut ega nuppu
-Micro-USB port asub ainult külje peal
-Pausi-, FN- ja Sportrežiimi-nupp on eemaldatud
Ideeliselt sama, aga lihtsustatud. Aku mahtuvus on 2600 mAh ning kuskil 120 minutiga peaks saama puldi laetud (kasutades kaasasolevat adapterit või muud QuickCharge 2.0 toega produkti).
Mis akut droon kasutab?
Mavic Mini kasutab Li-ion 2S akusid (Mavic 2 Pro kasutab näiteks LiPo 4S akusid). DJI lehel on kirjas veel ka LiPo 2S’id, mis on väiksema mahtuvusega ja mõeldud Jaapani turule. Jaapani turule mõeldud akuga kaaluks droon 199g, aga sellega kaasneb ka poole väiksem akumahtuvus- 2400 mAh vs 1100 mAh. Hämmastav on muidugi selle aku (räägime nüüd uuesti Li-ion 2S’ist) juures aga akukestus – kuni 30 minutit. See 30 minutit on muidugi üsna ideaaltingimustes ja tegelikkuses see kindlasti varieerub aga niipalju, kui vahelduva eduga testisime, saime üle 20 minuti igal lennul – rohkemaks ei olnud siiani veel lihtsalt vajadust. Aku täislaadimiseks kulub umbkaudu 90 minutit (kasutades kaasasolevat adapterit või muud QuickCharge 2.0 toega produkti).
Kuidas ma akut laen?
Akude laadimiseks hõlbustamiseks on kaasas kahesuunaline laadimisdokk. Kindlasti tekitab küsimusi sõna „kahesuunaline“. Selle all mõeldakse seda, et laadimisdokki saab kasutada ka akupangana ning samuti võimaldab see puldi (või mõne muu seadme) laadimist. Pulti ja akusid samaaegselt dokk ei lae (mainin ka igaks juhuks, et akude samaaegset laadimist ei toimu). Laadimisdokile on lisatud power-nupp, mis käivitab akupangafunktsiooni. Akude laadimiseks saab kasutada Micro-USB otsa (ka droon ise kasutab Micro-USB’d). Micro-USB võib olla ka üks küsimusi tekitav otsus DJI poolt, sest enamus ju kasutab Type-C liidest ja samuti Mavic Mini eelkäijad.
Propellerid saab ikka naks ja naks ära vahetada?
Mavic Mini puhul on ära kaotatud juba käe sisse harjunud kiirkinnituspropellerite kasutus. Selle drooni puhul tuleb propellerite vahetuseks kruvikeeraja kätte võtta. Propelleritest veel niipalju, et eelnevalt Spark’i ja Mavic Air’iga kokkupuutes olnuna eeldasin, et Mavic Mini peaks tootma eriti võigast peenikest pininat. Kuid õnneks ma eksisin ning tegu on äärmiselt vaikse drooniga.
Kas me nüüd droonist ka räägime?
Lõpuks siis jõuame drooni endani. Mavic Mini on olemuselt nagu muud tänapäeva tippdroonid – kompaktne, volditavate jalgadega, kergesti lendulastav, stabiilne, hästi juhitav ning kolmeteljelise kaameraga. Esimest korda kätte võttes ei tundu plastik niivõrd tugev ja sarnane eelnevalt kokkupuututud „DJI-plastikuga“. Samuti tundub droon isegi habras ja õrn, aga sellega harjub üsna kiirelt. Seda tunnet võimendab kindlasti drooni kaal, mis oli 249g (ja tegelikult on droon enese kaal ilma akuta ca 149g), ja tema väiksus. Drooni dimensioonid kokkuvoldituna on 140x82x57 mm (võrdluseks panin kõrvale iPhone XS Max’i), mis võimaldab drooni isegi taskusse panna rääkimata siis kotti paigutamisest. Ainuke murekoht nii kerge ja pisikese drooni puhul võib olla tuul, kuid hetkel ei ole suurema tuulega lendama sattunud.
Kas see enne seina seisma ka jääb?
Kui nüüd hakata sensoritest rääkima, siis selle teema saame kiirelt kokku võetud, kuna sensorid põhimõtteliselt puuduvad. Disainielemendina on küll mingisugused silmad droonile kleebitud ning drooni alumises osas on ka sensorid positsioneerimise hõlbustamiseks, kuid sellised sensorid, mis ennetaksid avariiolukordi, Mavic Mini puhul puuduvad. Selle kompenseerimiseks on saadaval siis 360° propellerikaitse. Igaks juhuks soovitaksin selle drooni puhul neid igal võimalusel kasutada. Propellerikaitsmete lisamine aga teeb selle minidrooni mitmeid kordi suuremaks ning tasku seda enam ei mahuta.
Päris murelikuks ei tasu aga sensorite puudumise pärast minna – droon hoiab siiski väga hästi kõrgust ja positsiooni ning seda isegi tubastes ja GPS’i-vaestes kohtades.
Kaugele lendab?
Droon kasutab „täiustatud“ WiFit, mis võib veidikene tulla pettumusena, kuna kõik uuemad DJI droonid siiani on juba ümber ehitatud OcuSync’i peale, mis tagab kindlama signaali ja suurema leviulatuse. Kodulehe järgi levib juhtpuldi signaal ja drooni videoedastus Euroopas (CE) 2.4 GHz peal 2000 m ning 5.8 GHz peal 500 m. Reaalsuses on see kõik jällegi
varieeruv ja maksimumkaugust selle drooniga veel püüdma läinud ei ole. Samas on tegemist üsna väikese drooniga, millel puuduvad takistuse vältimiseks ka sensorid, niiet enne kauguse püüdmist tuleks alati olukorda ja riske reaalselt hinnata.
Teeb pilti ja videot ka?
Mavic Mini kaamera on võimsuselt kõige enam võrreldav Phantom 3 Pro kaameraga, küll aga on kaamera veidi väiksema jõudlusega. Megapiksleid fototegemiseks on 12 ja videot saab teha 1080p 25/30/50/60p või 2.7K 25/30p resolutsioonides. Video puhul on ainsaks valikuvariandiks autorežiim ning video ise on üsna kokkupressitud – maksimum bitrate on 40 Mbps ning ainult formaadiks on ainult MP4 H.264. Puuduvad ka sellised mugavused nagu D-Log või kohandatud kasutajaprofiilid. Pildistamisel saab lükata peale manuaalrežiimi, mis võimaldab veidikene ISO ja säriaega sättida.
Sellised võimalused vähemalt olid minul äpi beetaversioonis. Tegelikult näiteks video manuaalrežiimi lisamine peaks olema selline asi, mille saaks külge pookida tarkvara uuendusega, ehk siis jääme lootma tulevastele uuendustele. Siinkohal siis mainin ka ära, et drooniga tuleb välja ka uus äpp, aga sellest ma väga palju rääkima hetkel ei hakkaks, sest lõppversioonis võib olla miskit hoopis erinevat. Kokkuvõtvalt võin öelda, et tegemist on üsna lihtsustatud piloteerimisrakendusega. Esmapilgul ei jäänud silma ka selliseid intelligentseid režiime nagu ActiveTrack (arvatavasti jäeti ära sensorite puudumise tõttu) või panoraamfoto salvestamine, aga jällegi – peaks olema tarkvaraliselt lisatavad.
Aga tagasi kaamerateemasse tulles. Kui siia juurde lisada nüüd ka tõsiasi, et RAW-formaati droon ei väljasta (lisaks 4K puudumisele), siis jätab see kindlasti edasijõudnud drooni foto- ja videograafid suhteliselt külmaks. Samas ei ole selle drooni siht olla tippude-tipp kvaliteedi suhtes ning suurte kinolina kaadrite talletamiseks. Mavic Mini jõudlus on tavakasutajale täiesti piisav ning 2.7K video ja 12MP kaamera JPG-pilt on täiesti arvestatavad ja teravad, eriti selle hinnaklassi juures. Ja Spark’i ees on kindlaks eeliseks 3-teljeline gimbal. Siin mõningaid näiteid Mavic Mini kaamera võimekusest (Kaupo pilt on natuke “tuunitud”, Karli oma täiesti toores):
Misasi see Mavic Mini siis lõpuks on?
Mavic Mini’t ei saakski kohe otseselt millegi sarnaseks liigitada – ta käib kokku nagu eelnevad Mavic-seeria droonid, on suuruselt väiksem kui Spark ning kasutab Phantom 3 Pro’ga võrdväärset kaamerat. Igalt poolt on nagu midagi võetud ning kasutusse pandud, kuid samas otsest sellise õhusõiduki laadset turul ei ole. Kui peaks kuidagi drooni lahterdama, siis paneks ta sinna kuhugi esimeseks-drooniks-osta-see ja võtan-alati-igale-poole-kaasa-(eriti-välismaale) juurde. Kõige lihtsam oleks plussid/miinused välja tuua ja eks siis igaüks ise otsustab, mis selle infoga peale hakkab. Lihtsalt tuleb arvesse võtta, et üldjuhul mingi asja suurendamine (Mavic Mini puhul väiksemaks tegemine) peab tulema millegi arvelt. Kindel on aga see, et selles hinnaklassis on aga Mavic Mini üks parimaid hinna ja kvaliteedi suhtes.
DJI Mavic Mini tuleb laia valiku aksesuaaridega, see klaasist kuppel on laadimisdokk, mis tundub eriti huvitav.
+
Kaal alla 250g
Kompaktne
Lihtne äpp
Pikk akukestvus
Üllatavalt stabiilne arvestades drooni väiksust
Võimekaim droon selles hinnaklassis
–
4K puudus
RAW puudus
Sensorite puudumine
Kasutab Wi-Fi’t (ei ole OcuSync’i peale ehitatud)
Micro-USB kasutus
Kui tekkis huvi või lisaküsimusi, võta meiega ühendust e-mailil info@droon, telefonil +372 58351267 või tule meie esindussalongi aadressil Villardi 22, Tallinn.