Talvel drooni lennutamine võib ekstreemsete tingimuste tõttu olla teinekord üsnagi keeruline ja ohtlik – niiske ilm tekitab propelleritele jäidet, madal temperatuur mõjutab kopteri aku jõudlust ning paneb tihtipeale ka piloodi sõrmed külmetama, mis omakorda suurendab reageerimisaega ohuolukorras. Toome välja mõned elementaarsed asjad, mida talvel lennutades meeles pidada, et droonilennutamist ka järgmiseks jaanipäevaks jätkuks.

Aku

Oled täheldanud, et talvel lülitub telefon vahest iseenesest välja isegi siis, kui aku pole veel tühjaks saanud? Kuna droonid kasutavad neid samu liitiumpolümeer (LiPo) keemial põhinevaid akusid, siis just sama probleem on ka nende akudel. LiPo akud annavad külma ilma korral vähem võimsust välja. Osadel akudel, nagu näiteks DJI Inspire 2 akudel, on sisseehitatud soojendusprotsess, mis suunab osa aku jõudlusest töötemperatuuri hoidmiseks. Uutele Mavic 2 Enterprise seeria akudele on lisatud isesoojenemisprotsess, mis käivitub automaatselt ning samas on võimalik ka seda manuaalselt käivitada. Ohutu lennu tagamiseks järgige alltoodud vihjeid:

  • Kasutage ainult täislaetud akusid.
  • Võimalusel eelsoojendage aku toatemperatuurile, et need püsiks õhus kauem soojana.
  • Madalamal temperatuuril võib aku oodatust kiiremini tühjeneda. Alati hoia akunäidikul silm peal ja tule tagasi pigem varem kui hiljem.
  • Ära hoia akusid väljas külma käes. Kui aku parasjagu kopteri sees pole, siis püüa seda hoia näiteks autos või põues, et külm ligi ei pääseks.

 

Keskkond

Halb nähtavus ja lumi vähendavad nähtavust lendamise ajal. Oluline on jälgida ettevaatusabinõusid:

  • Enne lendamist kontrollige ilmastikuolusid. Vältige tugevat tuult, vihma ja lund.
  • Olge lennutamisel eriti ettevaatlikud temperatuuridel, mis jäävad alla 0° C
  • Vältige kokkupuudet lumega – niiskus võib elektroonikat kahjustada. Soovitatav on kasutada maandumisalust maandumiseks.
  • 0° C ligidal on oht, et propelleritele tekib lennuajal jäidet. Lennutades 0° C lähistel tuleks kindlasti kontrollida propellereid peale igat maandumist ning võimalusel teha vahemaandumisi. Kui leiad jäidet, siis puhasta see propelleritelt jätka vahemaandumiste tegemisi ja lennuta ainult võimalikult ohututes kohtades, kus kopter kukudes kellelegi varale viga ei teeks. Hea on hoida drooniga silmsidet – kui droon hakkab õhus võbelema, võib see just olla tänu propellerite jäätumisele ning läbi ekraani ei pruugi piloot seda kohe märgata, kuna gimbal stabiliseerib ju kõik võbelused.
  • Segavaks faktoriks võib saada ka nö. lumepimedus – eriti valget kopterit lennutades. Selle vastu on väikeseks abiks vaid tumedama drooni omamine või heleda drooni ülekleepimine/värvimine. Aga üldjuhul piisab sellest, et tuleb lihtsalt olla lumepimeduse võimalusest teadlik ja arvestada, et võid sattuda olukorda, kus droon võib hetkeks valge lume taustal silmist kaduda..

 

Püsi soojana

Nagu juba eelnevalt mainitud, siis ka nutiseadme aku võib külma tõttu üles öelda ning kui ka sellele tähelepanu ei pöörata, võib tekkida olukord, kusjärsku lennutad drooni ilma igasuguse telemeetria ja otsepildita. Sellises olukorras pead lootma, et leiad drooni õhust silmaga üles, tead selle suunda ja oled piisavalt harjutanud, et see ohutult koju tuua.
Tavaliselt kipub nö. ära suremine juhtuma Apple seadmetega, mille metallkorpus hästi seadmest soojust välja juhib, aga ka Androidide puhul pole see tundmatu probleem. Soovitatav on leida seadmele mõni ümbris, mis seda külma tuule eest kaitseks, aga tihtipeale pole ka see piisav leevendus. Väga karge külma korral võib kasutada käesoojendus patju, mis on poodides mõne euro eest saadaval. Kui see ka külma pakase vastu ei aita, siis tuleb harjutada näiteks autost lennutamist või muretseda seade, mis on külmale väheke vastupidavam.
Kõige olulisem kopteri juhtimise juures pole muidugi mitte nutiseade vaid hoopis piloodi sõrmed. Hoia käed kasvõi õhukeste kinnastega soojas, sest puldi metallist kangid panevad pöidlad üsna kiiresti külmast kangestuma ning juba väiksema külmaga hakkab tunnetus tasapisi vähenema.

 

Kaamera seaded

Talveilu pildistamiseks peab tõenäoliselt paksu lume korral säriaega (Shutter) ja valge tasakaalu (White Balance) ise kruttima. Lumega kaetud maa korral on kaameral raske aru saada, mille järgi seadeid automaatselt kruttida ja võib juhtuda, et pilt tuleb välja pimedam, kui soovitud, sest kaamera üritab valgustatust sättida valge lume järgi. Sellisel juhul on aeg hakata katsetama ISO, ava (Aperture) ja säriaja (Shutter) kruttimist. Kuna neid samu parameetreid muudetakse ka tavafotokatega pildistades, siis õpetusi ja juhendeid leidub Internetis mustmiljon. Kui tahad kohe ja kiiresti pilti saada, siis muidugi võid kõik selle vahele jätta ja lihtsalt menüüst shutteri all olevat EV slaiderit kruttida kuni saad soovitud tulemuse.
Katsetada tasub ka valge tasakaaluga (White Balance) – oluline vaid JPEG-formaadis pildistades. Kui soovid, et lumi jääks lumivalgeks, mitte halliks nagu tormipilvine taevas, siis proovi liigutada White Balance seadistuse alt Custom slaiderit, kuni pildil olev lumi hakkab jälle jõulumeeleolu tekitama.

 

Hoiustamine

Vahest ei pane talvine pakane ja pilvine taevas kohe üldse lennutamise mõtteid mõlgutama ning droon jääb kuni kevade saabumiseni hoiule. Valede hoiustustingimuste korral võib aga puldi, drooni ning selle akudega nii mõndagi juhtuda. See kõik võib välja viia remondi või lausa akude välja vahetamiseni. Toome paar näpunäidet pikaajaliseks hoiustamiseks:

 

  • Aku tervise säilitamiseks laadige ja tühjendage aku iga kolme kuu tagant.
  • Pikalt hoiustamisel lae puldi ja drooni akud pooltäis (40%-60%), et nad saaks end ise reguleerida õige pinge peale. Kui oled soetanud omale laadimisdoki, siis sellel on storage-režiim (ainult P4P puhul), mida saab kasutada, kui on plaan akusid pikemalt hoiustada.
  • Eemaldage propellerid ja kinnitage gimbali (riputi) kaitse gimbalile, et kapi otsast alla kukkudes drooni suuremast kahjust säästa. Muidugi on mõistlik hoiustada drooni näiteks karbis, mis ostes kaasa tuli, või muretseda kogu komplektile kohver.
  • Ideaalne oleks hoiustada drooni kuivas, mittemagneetilises kohas temperatuuril umbes 25 ° C (77 ° F).
  • Meie soovitame ka drooni ja kogu sellega kaasas olnud elektroonikat (pult, akud vm) vähemalt korra iga paari kuu jooksul sisse lülitada mõneks hetkeks. Vanemate kopteritega on olnud juhtumeid, kus pikalt seistes elektroonika lihtsalt üles ütleb. Uuematel toodetel peaks olema see probleem elimineeritud, aga alati on parem karta, kui kahetseda.

 

Kui tekib küsimusi või soovid täpsustavat infot mõne soovituse kohta, siis võta julgelt ühendust meie meiliaadressil info@droon.ee, numbril +372 56823722 või astu läbi esindussalongist Villardi 22, Tallinn.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga